Rocznie na świecie złomowanych jest około tysiąca dużych statków. Większość rozbierana jest na plażach państw azjatyckich. Unijni i polscy urzędnicy chcąc zapobiec tragicznej w skutkach degradacji środowiska w tych krajach, proponują zmianę przepisów, które określą i usystematyzują zasady recyklingu statków i kontroli tego procesu przez rządowe i samorządowe służby.
Przedstawiciele resortu gospodarki morskiej chcą ograniczyć możliwość recyklingu statków wyłącznie do zakładów spełniających określone wymagania i wpisanych do europejskiego wykazu. Ich zdaniem, połączenie tego z systemem wysokich kar finansowych ograniczy proceder recyklingu statków na miejscach do tego nieprzystosowanych - czyli głównie na indyjskich, bangladeskich lub chińskich plażach. Taki pomysł znalazł się w projekcie nowelizacji ustawy o zanieczyszczeniu morza przez statki, wprowadzającej nowe przepisy o recyklingu.
Projekt może mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Dzięki wprowadzeniu przepisów, umożliwi się polskim zakładom recyklingu statków pozyskiwanie nowych klientów wśród armatorów podnoszących banderę innych państw członkowskich Unii.