Choć liczba robi wrażenie, w rzeczywistości realizacja takiego kontraktu to znacznie większe wyzwanie, niż może się wydawać. W rozmowie z nami Przemysław Oleś, właściciel firmy OLMET – lider rynku w zakresie złomowania taboru kolejowego – podkreśla, że to nie jest zwykła transakcja handlowa, ale skomplikowany proces wymagający doświadczenia, zaplecza i odpowiednich zezwoleń.
„Jest to potencjalnie łakomy kąsek dla firm, które nie miały z takim procesem doświadczenia albo działały w innych realiach dotyczących przepisów ochrony środowiska. Jest to bardzo trudny temat do realizacji. Wiem co mówię, ponieważ w przeszłości realizowaliśmy już takie duże likwidacje dla PKP Cargo” – mówi Przemysław Oleś.
Problemy techniczne i prawne – czyli nie taki złom łatwy, jak go malują
Wiele wagonów oferowanych przez PKP Cargo jest w stanie technicznym, który uniemożliwia ich bezpieczny transport kolejowy. Zgodnie z przepisami ochrony środowiska, likwidacja wagonów w miejscu postoju jest nielegalna, co znacznie komplikuje logistykę.
„Każdy wagon musi zostać uzdatniony do transportu. Często wiąże się to z uzupełnieniem brakujących lub uszkodzonych podzespołów – zestawów kołowych, zderzaków czy instalacji hamulcowych. Całą operację musi przeprowadzić firma, która posiada stosowne uprawnienia w takim zakresie. Należy zwrócić również uwagę na fakt, że wszystkie wagony mają nieaktualne naprawy rewizyjne co wymusza organizację kosztownych transportów specjalnych.” – tłumaczy właściciel OLMETU.
Know-how kluczem do sukcesu
Firma OLMET to najbardziej doświadczony podmiot w Polsce, jeśli chodzi o likwidację taboru kolejowego. W ciągu ostatnich kilkunastu lat zrealizowała przerób tysięcy wagonów towarowych, wypracowując przy tym skuteczne procedury działania.
„Po latach doświadczeń i tysiącach przerobionych wagonów wypracowaliśmy własne know-how. Wszystkie wagony likwidujemy na własnych bocznicach kolejowych posiadających stosowne zezwolenia. Dysponujemy odpowiednim i nowoczesnym parkiem maszynowym. Począwszy od maszyn przeładunkowych wyposażonych w hydrauliczne nożyce do cięcia stali przez gigantyczne prasonożyce oraz linie do strzępienia złomu. W Polsce tak naprawdę jest niewiele firm, które mają takie zdolności” – podkreśla Oleś.
Kto może wejść do gry?
Ogłoszenie sprzedaży wagonów z pewnością przyciągnie uwagę wielu graczy – zarówno polskich, jak i zagranicznych. Jednak tylko nieliczni będą w stanie realnie zrealizować ten kontrakt, biorąc pod uwagę:
- Wymogi prawne i środowiskowe
- Koszty transportu i uzdatnienia
- Konieczność posiadania zezwoleń i infrastruktury
- Konieczność wielomilionowych przedpłat
Dla nieprzygotowanej firmy taki kontrakt może się zakończyć karami umownymi, opóźnieniami i dużymi problemami operacyjnymi.
Podsumowanie
Sprzedaż wagonów przez PKP Cargo to nie tylko okazja na pozyskanie dużej ilości złomu, ale przede wszystkim logistyczne i formalne wyzwanie, które mogą podjąć jedynie najbardziej doświadczone firmy na rynku. Jak pokazuje przykład OLMET, doświadczenie, profesjonalizm i infrastruktura to dziś jedyna gwarancja sukcesu w tak złożonym procesie jak złomowanie taboru kolejowego.