Zdaniem dystrybutorów wyrobów stalowych poprawia się kondycja sektora wyrobów płaskich w Polsce i Europie. W połowie 2010 r. rynek ożywił się, nastąpił wzrost sprzedaży wyrobów płaskich o 25 proc.
Około 60 proc. sprzedanych wyrobów płaskich to blachy gorąco- i zimnowalcowane, natomiast 40 proc. stanowią wyroby powlekane.
- W pierwszym kwartale tego roku w Europie odnotowano najniższe stany magazynowe i pojawiły się nowe zamówienia - ocenia Janusz Specjał, prezes zarządu Montan Stal sp. z o.o. - Taka sytuacja trwała do końca czerwca, kiedy odnotowano wzrost sprzedaży na poziomie 11 proc. W lipcu nastąpił spadek sprzedaży o 20 proc., a w sierpniu o kolejne 10 proc. W grupie wyrobów płaskich odnotowano spadek cen o 100 euro na tonie. Obecnie sytuacja ustabilizowała się i do końca roku nie powinny nastąpić ruchy cenowe. Na rynku wyrobów płaskich widać poprawę.
Jak podkreśla J. Specjał, sytuacja na rynku polskim nie odbiega od sytuacji w krajach Unii Europejskiej. W 2009 r. odnotowano wzrost zużycia jawnego blach gorącowalcowanych o 20 proc. i blach zimnowalcowanych o 33 proc. W przypadku taśm gorącowalcowanych nastąpił wzrost zużycia jawnego o 40 proc., taśm zimno walcowanych o 2 proc. natomiast blach i taśm ocynkowanych o 28 proc. W pierwszej połowie 2010 r. nastąpił wzrost zużycia jawnego w stosunku do 2009 r.
-Ten rok dystrybutorzy wyrobów płaskich mogą zaliczyć do udanych - dodaje J. Specjał. - Mimo ubiegłorocznego kryzysu dystrybutorzy nie zrezygnowali z inwestycji. Producenci stali coraz bardziej wkraczają w obszar działalności dystrybutorów wyrobów stalowych. W odpowiedzi dystrybutorzy rozbudowują centra serwisowe, zwiększając tym samym zakres oferowanych usług.
Zdaniem J. Specjała konkurencja na rynku dystrybucji będzie coraz większa. O pozycji firm dystrybucyjnych decydować będą w znacznej mierze inwestycje i dostępność do kapitału, umożliwiającego ich realizację.
- Banki i instytucje finansujące otwierają się na nasz sektor i powoli odchodzą od swej dość restrykcyjnej politykli względem hutnictwa - podkreśla J. Specjał. - To samo dotyczy firm ubezpieczających kredyty kupieckie. I to jest dobra wiadomość dla dystrybutorów wyrobów stalowych.